Aika kuluu siivillä. Elämä täällä on ollut nyttemmin hyvin aktiivista
ja pääosin mukavaa. Välillä on tosin ollut vähemmän mukavaa eriasteisten arjen
ongelmien ja niistä johtuvien kulttuurishokillisten tuntemusten vuoksi. Pääosin
olen kuitenkin onnistunut pitämään sopivan pilkkeen silmäkulmassa. Arjen ovat
täyttäneet mm. toistuvasta flunssasta toipuminen, alkuraportin kirjoittaminen
sekä La Fundación Cuna Nazarethin 52-vuotissyntymäpäiville valmistautuminen (josta
asiaa tulevassa blogitekstissä).
Pari viikkoa sitten suurena saavutuksenani oli saada valmiiksi
jo mainitsemani vapaaehtoistyöjaksoon kuuluva kirjallinen alkuraportti. Sen
kirjoittaminen vei tunteja aikaa, mutta oli lopulta hyvin antoisa kokemus; se
pakotti minut analysoimaan kokemiani, näkemiäni ja kuulemiani asioita
aktiivisesti. Arvelen raportin olevan myös hyvä mittari oman sopeutumisen
asteesta nyt ja jatkossa. Alkuraportissa minun tuli mm. kuvailla joitakin
tässä yhteiskunnassa näyttäytyviä yhteiskunnallista eriarvoisuutta ruokkivia
rakenteita. Haluan jakaa kyseisen pohdinnan kanssanne. Toivon, että huomioitte, että alla oleva teksti on omaa pohdintaani, ei absoluuttinen totuus tästä yhteiskunnasta.
Ymmärrykseni mukaan työttömyys ja
alityöllistyneisyys ovat Perussa yleisiä ja usein koulutetutkaan nuoret eivät
löydä koulutustaan vastaavaa työtä. Tällöin he saattavat ajaa työkseen esim.
taksia. Myös yksityisyritysten perustaminen on ymmärrykseni mukaan nuorison
keskuudessa hyvin suosittua. Usein tietotaito ei valitettavasti riitä, jotta
yksityisyrittäjyys turvaisi tulevaisuuden toimeentulon. Myös palkat ovat Suomen
näkökulmasta ja paikallisesta hintatasosta katsottuna alhaiset. Minimipalkka täällä
on noin 200 euroa kuukaudessa. Monien työntekijöiden palkka on kuitenkin huomattavasti
alle säädetyn minimipalkan. Työttömyyskorvausta ei ole ja työttömyyden
sattuessa ihmiset ovat riippuvaisia läheistensä tuesta. Tämä on yksi tapa,
miten kollektiivinen kulttuuri näkyy Perussa; läheisten oletetaan auttavan
toinen toisiaan. Äitiysloma on täällä vain kolmen kuukauden
mittainen. Myös se on esimerkki siitä, että yhteiskunta ei täällä samoin tue
kansalaisiaan kuin Suomessa. Verotusjärjestelmä on olemassa, mutta se on
käsitykseni mukaan toimimaton esim. runsaan korruption vuoksi ja erityisesti vähäosaiset
kärsivät sen toimimattomuudesta.
Päiväkoti Cuna
Nazarethissa jo kaksivuotiaiden ryhmässä opetellaan laskemisen alkeita. Neljävuotiaat harjoittelevat nimensä kirjoittamista. Olen tehnyt havainnon, että neljävuotiaiden
ryhmässä opetellaan myös joitain englanninkielisiä sanoja. Päiväkoti on omasta näkökulmastani
katsottuna täällä hyvin koulumaista ja lapsilta vaaditaan opillisesti paljon jo
hyvin varhain. Myös lapsiin kohdistettava kasvatuksellinen kuri on täällä
kovempaa kuin Suomessa. Tätä selittänevät osittain isot lapsiryhmät ja vähäinen
henkilöstöresursointi. Olen pohtinut sitä, vaaditaanko lapsilta täällä liikaa
ennen heidän luonnollista saapumistaan tiettyyn herkkyysvaiheeseen, jolloin tiettyjen
asioiden oppiminen ja paikallaan työskentely olisi helpompaa ja miellyttävämpää.
Jos olen oikein ymmärtänyt, myös lasten vanhemmat toivovat, että lapsille
opetetaan jo varhain erilaisia opillisia asioita. Nykyisessä
opetussuunnitelmassa painotetaan kuitenkin oppimista leikin kautta, sillä on
tiedostettu, että monilla lapsilla on kovat paineet jo nuorella iällä.
Keskustellessani
päiväkodin henkilökunnan kanssa, olen saanut selityksen päiväkodissa lapsiin
kohdistettaville korkeille vaatimuksille. Yksityiset koulut ovat aloittaneet
toimintansa Perussa ja pääsyvaatimukset yksityisiin kouluihin ovat hyvin
korkeat; lapsilta odotetaan paljon jo koulun aloittamisvaiheessa. Tämä on
nostanut yleistä vaatimustasoa. Lisäksi arvelen, että yksityisten koulujen
ajatellaan tarjoavan lapsille paremman koulutuksen ja tätä kautta paremmat
avaimet elämään. Ymmärrykseni mukaan jos lapsen koulumenestys on korkea kautta
lapsen kouluhistorian (yksityisessä tai julkisessa koulussa), on hänen
mahdollista saada yliopisto-opinnot rahoittava stipendi. Edellytyksenä tällöin on, että koulumenestys on korkea myös kautta yliopisto-opintojen. Tällöin
perhe ei joudu maksamaan kalliita maksuja lapsen yliopisto-opinnoista, mutta ne
mahdollistuvat. Kansallisiin yliopistoihin ei ole pääsymaksuja, mutta niihin on
hyvin vaikea päästä opiskelemaan tiukkojen pääsykokeiden ja suuren hakijamäärän
vuoksi. Kilpailu koulutuksen mahdollisesti tarjoamasta hyvästä elämästä on siis
kovaa jo lasten ensimmäisistä elinvuosista lähtien.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti